Runtuh

Demi sebuah bencana, kita akan bersatu.

Itu kata dari seorang kawan yang saya kenal dulu. Dia sangat bijak mencari ruang untuk berkata, dan dalam masa yang sama tahu untuk berhenti ketika perlu. Oleh sebab itu, apa yang dikatakan masih melekat di dalam ingatan saya sampai sekarang.

Pada suatu masa yang lain, saya sering berbalah dengan pendapatnya tersebut. Mana tidaknya, dia sering bermuka gagah dengan palingan pantas untuk simpulkan segala ayat yang keluar dari mulutnya. Sebagai orang ketiga yang melihat, saya sentiasa jengkel dengan aksi tersebut.

Dia kemudian berkata pada hari yang lain, "kita semua mempunyai tapak untuk berdiri, dan dunia ini sangat luas. Bayangkan suatu hari nanti, satu persatu daratan kita ditelan graviti sendiri dan kerak luarnya mula runtuh. Kita tak akan duduk setempat, cukup pasti, kesemua dari kita akan beralih untuk mencari tempat yang lebih kukuh dan selamat. Hinggalah suatu hari nanti, luas daratan tadi terlalu kecil sehingga menempatkan kita semua dalam satu kawasan yang sama. Kita terpaksa berkongsi. Bagaimana kita menentang sesama sendiri, kita akan berkongsi. Mulanya sudah tentu kita akan bergaduh, berperang, melukakan sesama sendiri. Tetapi kita manusia — tenaga dan daya kita mula berkurangan. Akhirnya kita mula untuk terima diri kita masing-masing."

Saya menentang dengan suara yang lantang, hey itu sebuah ideal yang mengarut!

Dia balas pantas, "bukankah waktu sekarang ini kita memerlukan ideal lebih dari segalanya?"