Dunia Nyata

"Ianya benda pertama yang saya akan katakan pada pekerja baru kami di seminar latihan. Saya merenung sekitar bilik, panggil seseorang, dan suruhnya berdiri. Dan ini apa yang saya kata: Saya ada berita baik untuk awak, dan berita buruk. Berita buruk dulu. Kami akan cabut sama ada kuku jari tangan atau kuku jari kaki awak dengan playar. Saya minta maaf, tetapi ianya sudah ditetapkan. Ia tak boleh diubah. Saya keluarkan playar yang besar, menakutkan dari beg bimbit dan semua orang memandang dengan jelas. Dan kemudian saya kata: Ini berita baiknya. Awak ada kebebasan untuk pilih yang mana satu — kuku jari tangan, atau jari kaki awak. Jadi, mana yang awak pilih? Awak ada sepuluh saat untuk buat keputusan. Kalau awak tak dapat lakukannya, kami akan cabut kedua-dua kuku jari tangan dan kaki awak. Saya mula mengira. Dalam lapan saat kebanyakan orang akan kata, 'jari kaki.' Okay, saya kata, jadi ianya kuku jari kaki. Saya akan guna playar ini untuk cabutnya. Tetapi sebelum saya lakukannya, saya ingin awak beritahu saya sesuatu. Kenapa kamu pilih kuku jari kaki dan bukannya jari tangan? Orang tersebut selalunya akan kata, 'Saya tak tahu. Saya rasa dua-duanya sama menyakitkan. Tetapi sebabkan saya terpaksa pilih salah satu, saya pilih jari kaki.' Saya menoleh kepadanya berikan tepukan hangat. Dan saya kata, Selamat datang ke dunia nyata."

― Haruki Murakami, Colorless Tsukuru Tazaki and His Years of Pilgrimage