Memori

“Memori satu benda yang lucu. Bila saya berada dalam adegan tersebut, saya sukar untuk ambil perhatian. Saya tak pernah berhenti untuk fikirkannya sebagai suatu perkara yang tinggalkan impresi kekal, cukup pasti tak pernah bayangkan yang 18 tahun kemudian saya akan ingat ia dengan terperinci. Saya tak ambil kisah pasal pemandangan pada hari itu. Saya hanya fikirkan pasal diri sendiri. Saya fikirkan gadis cantik yang berjalan sebelah saya. Saya fikirkan mengenai kita dua bersama, dan kemudian mengenai diri saya sendiri kembali. Ianya usia tersebut, waktu dalam kehidupan yang apabila setiap pandangan, setiap perasaan, setiap fikiran datang kembali, seolah boomerang, ke saya. Dan lebih teruk, saya dalam percintaan. Cinta yang kompleks. Pemandangan itu merupakan benda terakhir dalam minda saya."

― Haruki Murakami, Norwegian Wood