Hubungan Kita, Semesta

Saya cuba untuk lihat perkara dalam perspektif. Anjing saya inginkan bagel mentega kacang coklat cip saya sedikit. Saya tahu yang dia tak boleh ambil ini, sebab coklat buatkan anjing jadi sangat sakit. Anjing saya tak faham. Dia merengus dan dakap keliling kaki saya seperti skarf dan buat bunyi dan cuba untuk yakinkan saya untuk beri dia sedikit. Bila saya tak mengalah, dia berhenti dan duduk di sudut, bawah piano, terkulai dan sedih. Saya harap semesta ada kepetingan dalam akalnya sendiri seperti saya ada untuk anjing saya. Bila saya inginkan sesuatu dengan sepenuh jiwa, dan semesta akan halang ia dari saya, saya harap semesta akan fikir pada dirinya sendiri: “Gadis bodoh. Dia ingat ini apa yang dia nak, tapi dia tak faham bagaimana ia akan menyakitkan.”

— Blythe Baird, Theories About The Universe