Dangkal

“Saya rasa cara terbaik untuk hidup bahagia adalah dengan jadi dangkal. Dalam banyak perkara yang saya lihat, masa terus membawa kita ke lokasi yang lain – semuanya berbeza; persekitaran, bentuk, ruang dan makna. Semua ini saya pegang dalam akal saya yang sentiasa berjalan pantas dari jasad yang lambat bergerak. Mungkin saya lebih senang dituduh sebagai seorang yang malas untuk bertindak, awak tahu, saya cukup lali dengan itu. Namun macam yang saya kata tadi, cara terbaik untuk hidup bahagia adalah dengan jadi dangkal. Saya cuba untuk berlagak tak faham dengan segala benda: kenapa kita kena jadi dewasa kalau kita mampu berlengah untuk terus kekal dalam kegilaan remaja? Kenapa kita kena biarkan diri kita terbeban dengan kemewahan hidup jika kita boleh bernafas secara sederhana? Kenapa kita kena fikirkan untuk mengubah dunia jika ianya lebih senang untuk tunduk dan ikut dengan segala caturan yang telah termaktub pada awal? Segala soalan ini datang dan saya sedang hembuskan asap rokok ke udara dengan muka tenang walhal saya ingin ingatkan pada awak, untuk berpura begini sangat sakit. Sebab itu, saya kena terus percaya dengan satu benda: cara terbaik untuk rasa menang adalah dengan tak turut serta.”

— Kawan, 2014