Tersangkut Beza

Nafsu aku terlampau liar tapi dalam keinginan tanpa batas, aku rasa kesimpulannya aku cuma nak selesaikan diri aku sendiri, hidup aku, dan benda sekeliling aku. Untuk berada dalam keadaan begini dan terus tersangkut dalam jangkaan awam, kau tahu, ianya menyakitkan. Apa sebenarnya yang aku ingin buktikan? Apa pula yang ingin aku elakkan? Dua benda ni terus bermain dalam akal yang sampai satu tahap kemudian aku bakal muntahkan isi bumi dari mulut.

Jadi apa sebenarnya masalah kau? Aku tanya perlahan, bosan – siapa yang nak ambil kisah seorang lelaki maya yang kompleks begini? Menyusahkan.

Masalah aku ialah aku sendiri, haha tipikal betul jawapan. Hm, rasanya tak. Masalah aku pada dunia aku yang berbeza dengan orang lain. Aku bernafas, ya. Aku makan dan minum, ya. Aku berjalan dan terus gunakan deria yang ada, ya. Namun, aku masih tak rasa sesuai dalam dunia kalian. Maaf, aku tak bermaksud kalian pelik atau apa – mungkin ada sesekali kalian berfikir terlalu mudah dan ianya menjengkelkan. Oleh sebab aku rasa di sini tak ada tempat bagi aku untuk meneroka selesa, aku terus berlengah dari menjadi diri sendiri. Kalian tahu, bila aku bersama mereka dan masing-masing bercerita soal cita-cita dan impian dan duit beribu-ribu banyaknya – aku agak terasing, duduk diam. Ianya berubah sekelip mata. Aku tinggalkan mereka supaya aku tak akan jadi beban yang melecehkan pada mereka, namun langkah mereka rupanya terlampau laju. Haha tindakan aku tadi makan diri sendiri. Aku terus fikir bagaimana nak sesuaikan diri dalam dunia dewasa dan mereka semua terus meraikan nikmat dewasa.Aku cukup kagum mereka mampu cepat settle down dengan kehidupan mereka. Mungkin bukan mereka yang pelik, aku tanya kau, adakah aku ni yang sebenarnya pelik?

Mungkin ya, mungkin tak. Siapa tahu?

Siapa tahu kan? Tak akan ada siapa tahu setepatnya, tapi aku percaya, ada yang faham walaupun idea mereka sangat sikit dan kepala mereka berjangkit dengan sangkaan bangsat. Paling kurang mereka saksikan dan letakkan aku dalam kotak hukuman mereka – terasa kewujudan aku dihargai!

Kau terlalu ditinggalkan dengan masa, itu masalah kau.

Hm, mungkin. Atau, mungkin aku yang biarkan masa untuk terus bebas ke depan tanpa aku. Bukan ke aku katakan tadi? Aku ni hanya bakal jadi beban kepada sesiapa?