Imej

“Hai.”

Aku diam dan terus fokus. Aku sedar dia sedang pandang aku dengan rapi – peluk ego aku dengan kuat.

“Hai Mi.”

Aku ambil sebatang Camel dan nyalakan. Mungkin aku perlu tunggu seminit. Sengaja aku hembus sikit ke arahnya dan persoalan terungkai terus apabila asap tadi tidak menembusi kepala dan separuh anggota badannya.

“Oh hai.”

“Kenapa you diam?”

“I takut you tak real. Bayangan.”

“You pernah terbayangkan I? Wow.”

Pukul 4 pagi dan dia datang duduk sebelah aku tiba-tiba, siapa boleh fikirkan rasional terbaik untuk keadaan begini? Selama ini aku hanya seronok meraikan keadaan bersendiri. Keadaan yang tak ramai ingin kejar dan hayati keindahannya. Ia bukan soal diri aku tak mampu dibentuk oleh keinginan atau ragam orang lain saja malah bersendiri buat kau lebih faham tentang kewujudan kau tanpa bergantung.

Tiba-tiba dia lentok atas bahu aku. Aku dalam keadaan statik dan hati aku berdebar sangat laju, tuhan saja yang tahu.

“You nampak I sedih?”

“Mungkin ya. Mungkin tak.”

Dia ketawa dalam diam. Aku dapat rasakan dari getaran kepalanya di bahu dan akal aku cukup cepat untuk tekap ia dan ubah jadi imej tentang kecomelan, kecantikan, kesempurnaan, bla bla…

“You masih macam dulu. Selalu guna perkataan mungkin dengan I.”

“Well, I taktau nak faham you. So, I pilih jalan selamat. Perempuan dengan soalan begini bukan ke agak tricky?”

“Itu semua pendapat you.”

“Pendapat I ni 80 peratus betul kalau ikut pengalaman.”

“Pengalaman you sendiri je, bukan fakta.”

“What? Sekarang you ni minah relativis ke apa?”

Aku senyum sambil tonton skrin putih di depan. Projektor yang senget sikit tak cukup untuk jadikan perlawanan bola tersebut satu pertunjukan yang janggal. Aku masih ingat macam mana Razlan benci kalau keadaan begini terjadi. Dia kata, kalau skrin senget dan kau tengok diorang semua main bola boleh berlari seimbang, tak ke menipu? Aku balas, itu cuma imej lah wei sebelum dia jeling dan kata, well bro pengalaman kita tak real kalau hayati benda yang lawan hukum alam macam ni. Aku buat bodoh dan order teh o ais lepastu.

“I tak faham dengan hidup I.”

“Hm, takpa you tak keseorangan.”

“Ada orang lain macam I?”

“Adalah beberapa orang kat luar sana. Mungkin ramai.”

“Contoh?”

Bellamy rembat dan kena tiang. Sepatutnya aku dah melompat terkejut. Sebabkan terpaksa berbual dan memikir katanya, proses minda aku agak lambat. Lelaki jarang yang ada kelebihan multi-task dan berjaya lakukan kesemua tugas dengan sempurna.

“Contohnya erm, I?”

“You?”

“Yup. I pun masih struggle nak figure out diri I, hidup I, dan benda sekitar?.”

“We’re on the same boat then, well, I tak suka macam ni.”

Aku mula terganggu penuh. Imej di depan yang sentiasa bergerak dengan katanya yang cukup bingung. Dua benda aku terpaksa proses dengan dalam dan cari makna setiapnya. Aku boleh simpulkan Sturridge sengaja jatuhkan badan untuk dapatkan penalti tetapi dia lakukan dengan bergaya maka aku rasa penalti itu patut diberikan demi gaya jatuh dramatiknya. By the way, Cardiff agak down malam ni.

“Kenapa you tak suka? You ada teman yang fucked up jugak.”

“Sebab orang tu you. I tak suka you dalam keadaan macam ni.”

“You tak boleh expect I ada hidup yang selesa. I tak boleh. Semua orang pun tak boleh.”

“Kesianlah kat orang macam kita.”

“Apa boleh buat? Realiti.”

Dia angkat kepala dan pandang aku dengan tajam lagi. Kali ni aku cukup pasti mata dia seolah tak puas hati dengan kata aku. Biarkan. Bukankah hukum dunia bagi lelaki jika perlu buat pilihan antara gadis dengan bola, mereka harus pentingkan bola. Ia berbunyi agak loser tapi paling kurang golongan begini tak akan jadi pondan dan mengadu sedih menyesal dengan perempuan kemudian.

“Realitinya kita dah lama tak berbual.”

“Yup. Cukup lama sampaikan I taktau you berani lentok atas bahu I.”

“I pernah sakitkan you dulu so I rasa apa salahnya mesra sikit dengan you.”

Dia tak pernah faham dengan keadaan. Dalam matanya hanya ada dua warna: hitam dan putih. Kejap, hitam masih dikira sebagai warna atau tak? Sebab hitam boleh tercipta dari campuran warna yang bertindih-tindih dengan banyak tanpa henti di atas kanvas. Putih pula macam mana?

“Well, mungkin you kena pergi dan jalani kehidupan you macam biasa.”

“Tapi I tau nanti you rindukan I. Nanti you maki I dalam twitter you secara rawak.”

“You baca tweet I? Dasar stalker.”

“You tak sangkal pun point I, so…”

Serpihan kenangan datang dan berdansa atas pinggan maggie goreng aku. Mereka berpusing sekitar timun, serpihan kobis dan lebihan sos. Apakah ini sumpahan bagi seorang budak lelaki sederhana yang bencikan sayur?