Rasanya, Saya Tahu.

Babak dari permainan video Beyond Two Souls — Jodie merupakan watak lakonan Ellen Page (sebab dia comel, maka aku nak tribut ni untuk dia) dan Aiden merupakan jiwa kedua dia yang sentiasa menemaninya.

Jodie tekan pisau menentang pergelangan tangannya. Bilah pisau tersebut sejuk; hampir beku. Dia dapat rasa dingin salji di pipinya. Dia tekan ke bawah dan rasa bilah tersebut mencubit kulitnya. Waktu beberapa titis darah mula keluar dari luka, bilah tadi terbang dari tangan dan berderai ke tanah.

“Aiden, jangan kacau ah!” Jodie menangis. Dia tak ingin hidup begini lagi lama. Dengan tak ada rumah, tak ada duit, tak ada makanan. Buat Jodie Holmes, hidupnya ialah bencana.

“Hey, budak! Awak nak tengok benda tu? Ianya boleh tahan tajam.” Stan menjerit dari api yang dia guna untuk panaskan tangannya.

Jodie cuba untuk kekal waras, tetapi dia tak mampu. Dia duduk bersendiri sebelah pisau tadi dan biarkan dirinya menangis – angkat tangan ke muka dan mula keluarkan air mata.

“Aku menyerah kalah,” dia bisik ke diri sendiri, “aku betul-betul menyerah kalah.”

Jodie terdengar bunyi tapak kaki dari belakang. Ianya terhenti dan dia dapat rasakan satu tangan di atas bahunya. Stan nampak luka kecil yang Jodie sempat cipta sebelum Aiden mengganggu. Melihat Jodie terkejut, Stan tak berkata apa-apa. Dia hanya duduk di sebelah Jodie.

“Saya tak tau apa benda yang awak tengah hadapi sekarang,” Stan mulakan berkata, “tapi saya boleh janji ke awak, ianya tak berbaloi untuk mati oleh sebabnya.”

Jodie kekal senyap. Apa yang lelaki ini tahu lagipun?

“Saya pun pernah ke sana jugak, kau tau. Rasa nak mati bagai,” Stan mula berkata lagi. Jodie tahu yang Stan ingin bantunya, tetapi dia benci bila orang lain mula rasa simpati ke dirinya sendiri.

“Saya tau apa yang awak tengah lalui, budak.”

“Kau takde idea tentang apa-apa yang aku tengah lalui,” Jodie berkata perlahan melalui air matanya.

“Awak betul, saya mintak maaf.”

Kedua mereka duduk di sana dalam senyap yang lengkap. Walaupun tak ada satu perkataan pun yang bertukar sesama mereka, secara aneh ia tetap membuatkan Jodie selesa.

“Kalau ianya membantu, awak tau… saya ada dengan awak,” Stan berkata ikhlas, “awak bukan keseorangan, budak.”

Stan bangkit sendiri dan hulurkan tangan ke Jodie.

Jodie lap baki air mata dari mukanya, sambut tangan Stan, dan tarik dirinya untuk berdiri sama.

“Jangan risau. Awak selamat kat sini.” Stan berkata sambil senyum.

Dia rapatkan diri dan kucup Jodie di pipi.

“Jom jumpa mereka yang lain,” Stan letak tangan keliling Jodie dan bawanya masuk kembali dari sejuk luar tersebut.