Medyo Taffe

Bila mula menulis?

Aku tak berapa pasti. Mungkin sejak sekolah rendah.

Bila MT betul-betul mula menulis?

Masa waktu aku sekolah rendah dulu, aku bukan jenis yang pantas cari kawan. Aku lagi suka membaca dari berjumpa dan bercakap. Waktu tu, ibu selalu cakap bila membaca kena menulis sekali supaya kita betul membaca, kita boleh ingat. Selalunya aku akan tulis balik teks dalam novel atau novella waktu rehat dan malam sebelum tidur.

Berapa cerita yang MT dah tulis balik?

Aku tak pasti tapi memang banyak. Buku yang aku selalu salin tu semuanya dah hantar untuk kitar semula sebelum aku masuk asrama.

Apa yang seronok menulis?

Mungkin sebab kita ada kebebasan bila mencipta sesuatu. Dia bukan macam exam seni kat sekolah yang walaupun ia bergantung pada kreativiti memasing, kita masih kena pilih soalan kat kertas; soalan 1 selalunya kena buat kolaj, soalan 2 kena melukis sesuatu yang ada sense of horror, soalan 3 kena main dengan water colour, soalan 4 kena buat arca — yang aku pun taktau apa dia expect student buat arca bila takde bahan. Kita rasa bebas tapi terikat. Bila menulis, aku rasa aku sangat kosong dan kena buat sesuatu dengannya. Jadi aku mula cipta watak, atau cipta persekitaran dulu. Tapi, kadang-kadang aku cipta dia punya feature dulu, kau tau, macam bangunan meletup dan serpihannya meluap ke udara atau ada orang mati hidup balik sebab nak mati balik.

Kenapa menulis?

Tadi bukan ke aku dah selitkan sekali? Sebab kosong. Well, kalau nak rincikan lagi kenapa, mungkin sebab aku rasa aku macam tuhan yang cipta dunia baru. Semua benda berdasarkan aku — dari nilai hukum, nilai moral, fizik, logik, dan segalanya. Seronok bila kau boleh manipulasi keadaan dengan teks. Seronok bila kau ada baby sendiri dan baby tu dunia baru tersebut.

Itu bukan ke dunia fantasi? Realiti tetap lain. Seronok tu palsu.

Haha, damn pandai kau terus tembak eh? Aku anggarkan macam ni, semuanya berdasarkan konsep yakin. Macam kau percaya umur 40 tu dah tua tapi ada mereka yang percaya ia masih muda. Ha, macam tu. Aras fantasi dan realiti tu pun bergantung pada mereka yang mengalaminya.

Jadi kau menulis sebab diri kau sendiri dan bukannya pembaca?

Siapa kisah aku ada pembaca ke tak? Yang penting aku seronok menulis.

Kalau kau tuhan dunia baru tadi yang tanpa pembaca, ia seolah kau tuhan yang takde hamba. Jadi macam mana kau iktiraf diri kau sebagai tuhan tanpa hamba?

Wah, kritikal! Tuhan lebih dari pencipta, dia boleh hancurkan apa-apa bila-bila masa jugak. Okay, yang ni aku kena ambil masa untuk fikir balik. Soalan yang bagus mesti perlukan jawapan yang bagus jugakkan?

Selain dari menulis secara syok sendiri, apa yang lebih seronok ketika menulis?

Kenapa soalan kau macam redundant ni? Ceh. Aku suka bunuh orang dalam teks aku. Ha, mungkin kau pun bakal kena bunuh jugak.

Aku tak terasa terancam. Dalam teks apa je kesannya?

Aku seronok. Dan bila aku seronok, orang lain akan sakit.