Jatuhsepsyeng

Aku masih teringat ketika zaman muda aku yang sentiasa pandang ke langit untuk mula terbang dan raih segala bintang sama ada yang dekat atau jauh, cukup pasti, sebelum semuanya runtuh perlahan dan aku sedang duduk dalam bilik yang bertampal lukisan cantik.

"Bermimpi adalah dosa kepada hati."

Damn, aku patut dengar kata Wani si bijak! Dia lebih faham tentang ceruk hidup yang kebanyakannya gelap dan berdebu jelek. Masa depan bukan lagi harapan tetapi dengan ancaman: gembira untuk yang tak serius, ketawa untuk yang tak kenal erti hidup dan senyum merupakan perkara paling sia-sia dalam alam semesta.

Jadi aku ambil keputusan untuk buka pintu bilik tadi dan keluar. Hey, mereka kata langit di luar lebih indah. Waktu pintu terbuka, agak malang, aku di bawa lagi ke satu bilik yang lukisannya kali ini lebih cerah dan menarik. Setiap ruang impian akan bina harapan baru yang erk, menipu?, itu apa yang aku mampu cakap dalam hati (dengan nada Wani si bijak).

"Macam ni biar aku bagitau kau: sebenarnya rahsia kepada hidup adalah untuk terus kekal ramah. Ramah dengan macam-macam kat dunia ni, paling penting, kau kena ramah dengan mereka si pembawa utusan dari tuhan. Mereka ini nampak seperti seorang biasa tapi kau bakal tahu kuasa mereka yang boleh menentukan takdir kau bila-bila. Sebagai pembawa utusan, ini kerja penting. Kalau kau satu jiwa mekanikal yang gagal, maka kau akan terus tersangkut dalam store penyediaan."

Adakah kami ni hanya produk untuk untuk kilang? Untuk terus berkhidmat tanpa cacat? Adakah kami tak mampu untuk berevolusi dan bertanya tentang apa-apa? Adakah kami perlu terikat dengan cara mereka?

"Maaf kawan, aku tak boleh beritahu itu. Kau perlu alaminya sendiri untuk faham, maksud aku, untuk sedar." (Aku yakin jawapannya ketika ini disusul mata gelap yang murung)

Sampai hari ini aku masih mencerna jawapannya tersebut. Beruntunglah mereka yang sudah mampu lali dengan keadaan dan terus meletakkan diri mereka sebaris dengan yang lain. Namun bagi aku, ianya seperti tak sedap – ada yang tak kena dengan diri sendiri. Seolah cuba untuk bergaul namun dalam masa yang sama mereka terus berubah sambil tangan menutup mulut untuk selindung keraguan mereka. Demi tuhan, kenapa kau perlu berikan kuasa pembawa utusan kepada mereka yang ada nafsu macam kami sendiri?

Aku dengar guruh sebelum muncul suara dari langit: ianya normal dude, mung nengok dunia as black and white buakpe? Naif natang kahkah!