Ala Ali

Ini bukan kisah Tom Hansen dan Summer Finn, ini kisah Ali dan reinkarnasinya.

Ali fikir ada sesuatu kosong dalam hidup berlengah. Dia tahu dia bakal ulang kembali hidup dia lagi sekali, tetapi, masih ada rasa tertinggal dan dalam masa yang sama dia fikir kalau dia melangkah cepat ke depan, apa benda pula yang dia akan berpuas hati dengan itu? Semuanya pergi dan patah balik, berputar dalam satu puting beliung leper yang menutupi luas ruang yang besar atas padang rata — terlalu rata sampaikan walau macam mana dia kecilkan mata untuk cuba lihat ufuk hujung, ia tak akan ada.

Apa sebenarnya yang Ali rasa dan apa sebenarnya yang dia ingin rasa dan apa sebenarnya yang dia perlu rasa; semua ini kembali menghantuinya dalam-dalam. Ini bukan soal bersendirian begini, cukup pasti, dia seronok bersendiri tanpa ada seseorang yang cuba memberitahunya untuk berbuat apa-apa. Mungkin ia soal keinginan dirinya yang tak pernah dapat dirungkai hingga sekarang.

Aku nak jadi tuxedo?
Aku nak jadi radio?
Aku nak jadi bunga?
Aku nak jadi raksasa?

Sebab akhirnya dia percaya untuk kecewa dengan pilihan, maka dia buat keputusan untuk tak nak jadi apa-apa. Kalau dulu cikgunya pernah kata ‘jadilah pancang di tengah arus,’ namun kini Ali baring atas rumput rata tadi dan pandang langit dengan monolog seorang diri berbaris, hidup kita kompleks teruk dan peribahasa tu bukan main bullshit baby.

Ali ialah angin: tanpa bentuk, tanpa warna — yang akhirnya dia akan faham: dia tak pernah wujud untuk orang lain yang tak ingin rasa dirinya, woooshhh.