Waktu

"Bila kau bakal tahu tragedi silam yang pernah berlaku kini datang untuk cakap hai ke kau balik, apa yang kau akan buat?"

Yamada bertanya ke aku dalam keadaan kasual. Untuk berada di tepi sungai begini, tersorok dari bising bandar, ia sangat menenangkan. Baginya ini adalah keseronokan, untuk lari dari dunia dan cipta dimensi sendiri. Namun bagi aku, untuk terasing begini dalam sepi bakal menekan dalam-dalam — bagaimana kalau semesta baru tadi terlalu ganjil dan kita tak mampu kenal lagi diri kita yang asal?

"Erm, aku rasa mungkin aku akan senyum balik kat dia. Abaikan dia secara lembut. Sebab, kita tak mampu pergi darinya bukan?"

"Hm well, kalau aku lah kan," Yamada balas pantas, dia sudah karang jawapan awal-awal, "aku akan tanya kenapa dia kena datang balik. Apa, tak bosan ke nak datang dalam hidup aku yang dah cukup bosan ni?"

"Haha, aku rasa nanti dia jawab dia sayangkan kau."

Dia senyum sambil menikmati angin liar yang menderu. Aku cukup pasti dengan dia yang menutup mata sambil tersenyum untuk beberapa saat. Alam tak pernah mengkhianati manusia, ia akan hadir pada waktu yang kita mampu untuk duduk dan hargainya — seperti air jernih di tasik, dataran yang penuh rumput hijau dan hutan misteri yang penuh kehidupan di dalamnya. Mungkin Yamada seekor rusa, mungkin seekor ikan atau burung; dia cukup nyaman dengan raikan kewujudan alam sekitarnya.

"Aku pernah lihat masa depan aku sekejap, intai dari jauh. Tak tau nak kata aku ni beruntung ataupun sebaliknya."

"So, kenapa kau tak pergi jumpa dan sapa masa depan kau?"

"Dia kekasih gelap kita, mana boleh kita sapa macam tu Nagato!"

Aku bermuka lurus, ambil masa untuk faham dengan apa yang dinyatakan serius. Ini salah satu sifat Yamada yang aku cukup kagum; mentafsir sesuatu. Aku tak rasa dia ini seorang ahli falsafah yang wise ataupun seorang ramaja yang sinikal. Lagipun, bukankah untuk tak tahu itu satu rahmat?

"Ada masa kita hanya boleh pandang dari jauh walaupun keinginan nak capai ia sangat kuat. Macam kau bandingkan mana satu untuk kau sentuh kalau diberi pilihan antara bulan atau bintang."

"Aku pilih bintang. Bintang lagi jauh dan bukan ke semua kata kita kena pandang lebih jauh untuk berjaya? Aku pun nak berjaya macam diorang jugak hehe."

"Itu maksud aku." Dia balas dengan serius, seloroh aku tak sentuh dirinya, " kau pandang dari jauh dan bila kau kejar dan sampai dekat dengannya, ia sebuah matahari di galaksi lain. Satu tapak yang silap, barangkali kita akan dibakar dengan bahangnya. Bahaya kan?"

Aku senyum sambil elak melihat matanya dalam keadaan begini. Aku cukup pasti dengan berat tiap perkataan yang keluar darinya bakal mewujudkan suasana yang lebih menekan. Senyum, diam, dan ambil apa katanya tersebut merupakan tindakan yang lebih bijak.

"Well, dalam hidup ni, semua dari kita akan ada sesuatu yang kita hanya boleh pandang dan minat dari jauh. Aku rasa macam tu."

Angin bertiup tenang. Cukup tenang hinggakan aku jelek dengan langit sekarang yang gelap dan murung. Ironi bukan?