Sinikal Hiki





"Haiwan secara umumnya hidup berkumpulan. Karnivor ada hirarki, dan mereka yang tak mampu naik ke puncak dalam rantaian makanan akan hidup dalam tekanan yang kekal. Herbivor ada masalah mereka sendiri, seperti kena paksa untuk abaikan kawan mereka demi selamat dari serangan musuh. Macam yang kau boleh nampak, duduk dalam kumpulan tak bawa kebaikan kepada individu. Jadi, aku pilih untuk jadi beruang, beruang yang menolak untuk berkumpulan dengan lain. Ianya haiwan terasing yang tak kisah pasal gaya hidup bersendirinya. Jangan lupa yang beruang juga berhibernasi — kewujudan yang menarik! Kalau aku dilahirkan semula, aku nak sangat jadi beruang."

***

"Aku benci gadis yang baik. Hanya dengan bertukar ramah dengan mereka akan buat aku ingin tahu, dan bermesej sesama mereka akan buat aku rasa gelisah. Kalau dapat panggilan, untuk satu hari suntuk aku akan lihat log panggilan dan tersengih bodoh di muka. Tapi aku tahu kebenarannya. Mereka cuma jadi baik. Semua orang yang baik dengan aku bermaksud akan baik dengan orang lain juga. Tapi aku selalu lupa itu. Kalau kebenaran itu wanita kejam, maka penipuan itu gadis baik. Dan kesimpulannya, kebaikan itu penipuan. Aku akan selalu pegang pada jangkaan. Aku akan selalu salah faham. Pada masa tertentu, aku berhenti berharap. Seorang penyendiri yang berpengalaman takkan jatuh ke perangkap yang sama dua kali. Seorang penjuang sepi, perlu selamat dalam beratus-ratus perang. Bila datang waktu untuk kalah, aku yang terhebat. Sebab tu, apa pun yang terjadi, aku akan sentiasa benci gadis yang baik."

— Hikigaya Hachiman, Oregairu