Mari ke dunia aku?

Tutup mata. Aku nak kau dengar apa yang aku sedang kata di dalam — terdalam yang mana ia tempat yang terlalu jelas untuk sembunyi, yang terlalu nyata untuk mimpi. Ketika kau menyusur laluan ke sana, aku akan berikan klu-klu agar kau tak sangsi dengan arah sebab di sana tak ada lelaki tua atau anak kecil yang kau boleh tanya di mana, bagaimana dan kenapa — hanya bunyi pantulan di dinding dari kesan tapak kaki kau. Di situ aku akan cuba pandang kau dari jauh. Kau masih mencari, aku menyorok sambil tangan menutup senyum mulut. Kau lihat darah dari luka dalamnya, ambil dan calitnya atas palet maya — perlahan kau mengecat kelopak mawar di siling. Menentang dari akar ke pucuk, kau harap ia tumbuh sebaliknya (atas ke bawah, akhir ke mula) sebab itu apa yang kau tengah fikirkan sekarang; asal. Kau ingin mencari sesuatu yang berada di dasar dengan akal kau yang sedang berlari rancak mengintai semesta.

Demi tuhan, aku doakan kau untuk semoga jumpa.