Untuk hadir dalam tiada.

"Kita pernah lihat sesuatu dalam keadaan paling asing - berdiri tegak dalam beberapa meter, memandang jauh dengan senyap - sambil rasakan diri ini tersangat dekat dengan peristiwa tersebut. Ianya seolah membaca kisah sejarah dalam buku, atau jujurnya aku secara literal menitiskan air mata ketika menonton filem Leftenan Adnan yang ditangkap pada akhirnya. Mungkin ada sesuatu yang menghubungkan aku dengan peristiwa itu. Memori? Bukan; aku tak pernah hadir untuk rasa keadaan sebenar di sana. Perasaan dan emosi? Nah, ia terlalu cetek untuk aku simpulkan begitu dengan keadaan aku yang tonton filem tersebut sambil lompat bahagian-bahagian drama yang bosan — aku taktau dasar cerita dan ya, aku masih menitiskan air mata. Kenapa?

Mungkin sebab aku meletakkan diri aku ke dalam fantasi tersebut. Sebagai contoh, aku letakkan diri aku ini sebegai leftenan yang kecundang di medan perang tersebut. Aku tak kisah macam mana kehidupan awal Leftenan Adnan sebab ia bukan masalah aku, aku lebih terfikir dengan kehidupan aku dan berakhir menjadi Leftenan. Kau tau kenapa? Sebab akhirnya kita semua ingin terlibat dengan benda yang asing, manusia bukankah seorang peneroka? Dan dalam masa yang sama kita ingin jauh dari intipatinya — macam betarung antara sudut pandang pertama dan sudut pandang ketiga; ianya agak mementingkan diri bukan?"