Rahsia rahsia

"Rahsia merupakan benda yang aneh.

Ianya terdapat tiga jenis rahsia. Satu adalah yang mana semua orang tahu mengenainya, yang mana kau perlukan paling kurang dua orang. Seorang untuk simpan. Seorang untuk tak tahu. Yang kedua adalah rahsia yang lebih susah: yang kau simpan untuk diri kau. Tiap-tiap hari, beribu pengakuan ini disimpan dari mereka punya bakal pengaku, tak ada seorang pun dari mereka ini tahu yang rahsia takkan-mengaku mereka ini semuanya kembali ke tiga perkataan yang sama: aku sebenarnya takut.

Dan kemudian ada jenis rahsia yang ketiga, jenis yang paling disorok. Rahsia yang tak ada seorang pun yang tahu mengenainya. Mungkin ia pernah diketahui sekali, tapi telah dibawa ke kubur. Atau mungkin ianya misteri yang sia-sia, tersirat dan sunyi, tak dijumpai kerana tak ada seorang pun yang mencarinya.

Kadang-kadang, sesetengah waktu yang jarang, sebuah rahsia kekal tak ditemui sebab ianya sesuatu yang terlalu besar untuk akal kita pegang. Ianya terlalu pelik, terlalu luas, terlalu menggerunkan untuk difikir.

Semua dari kita ada rahsia dalam hidup masing-masing. Kita ialah penyimpan atau disimpankan, pemain atau dimainkan. Rahsia dan lipas — itulah apa yang akan tinggal pada pengakhiran kesemuanya."

— Maggie Stiefvater, The Dream Thieves