Debat Jiwa

Aku tak tahu nak kata macam mana kita boleh move on, atau let go seseorang yang kita pernah rasa dialah takdir kita bagai. Mungkin dalam masa yang sama, harapan kita dah mula terbang keliling dan nyanyikan lagu girang sebelum hujan lebat dan semua harapan terbang lari bertempiaran.

Dari mana hujan itu muncul?

Jika kau tanya pada aku, hati dan akal aku sering bertelagah untuk memberikan pendapat mereka masing-masing. Dan sebagai jasad yang neutral dan bergantung, aku sendiri bingung untuk membenarkan sesiapa.

Akal : Ianya hujan petunjuk - sama ada kau yakin atau tak - yang membawa satu makna mendalam yang kau takkan boleh lihat melainkan kau ingin lihat.

Hati : Itu semua gula-gula kapas. Dia besar dan manis tapi bila kena air liur, mulalah jadi kecil.

Akal : Paling kurang dia mengajar sesuatu dalam hidup kau.

Hati : Pembelajaran tu proses yang patutnya beri kau cahaya. Sedangkan kau sekarang duduk di sisi gelap.

Akal : Jika kau percaya pada takdir, ianya ketentuan Pencipta. Maka siapa kau untuk membalah segala keinginanNya?

Hati ; Takdir? Kahkah. Apakah kita dah tak mampu berusaha memikir sampai nak guna alasan takdir bagai tu?

Jasad aku hanya dengar dan dengar segala debat ini. Ianya kadang-kadang menyakitkan dan serabut. Lagi-lagi bila waktu malam yang sepi dan kau boleh dengar secara harfiah mereka ini dengan hujah mereka.

Mungkin suatu hari nanti kita akan faham. Mungkin kita takkan sempat untuk faham. Atau mungkin kita takkan faham langsung. Jika dia sudah pergi maka biarkan dia terus berada di sana. Ianya soal kebahagiaan mereka bukan? Jika kau dulu pernah mengangkat dia di atas dengan keadaan kau yang tenat, paling kurang kau kini tak perlu rasai bebannya. Cuma ya, penghargaan itu tak wujud ketika kita kini sedang rabun dengan rambut yang gugur.

Hati : Kau jangan sesekali buka diri kau dengan sesiapa. Nanti benda sama yang berlaku.

Akal : Bila kau tutup diri kau, kau juga elakkan peluang yang bakal datang.

Hati : See, mereka di sana takkan faham dengan usaha kau. Ingat lagi waktu kau meletakkan daya untuk membuktikan kepada dia segalanya?

Akal : Itu semua usaha kita bagi menentukan pilihan. Mana mungkin kita akan menghargai sesuatu yang mudah untuk kita peroleh.

Dan sekarang aku menaip di dalam bilik yang terkurung, bersebelahan tingkap yang terbuka luas. Tersangkut dengan pandangan yang jauh dan ruang yang terbatas.