CN

Aku taktau kenapa, tapi aku ingin menulis ini semua. Aku bukan jenis yang ingin ingat perinci hidup, kiranya tulisan ini hanya memoir mudah. Ini soal cik Norsyam dan kisahnya yang berkait dengan aku. Kaitan aku dan dia tak ada sebarang cerita agung, tapi dia antara yang selamatkan aku ketika semester 7.

Waktu tersebut aku agak ketinggalan. Dengan kewangan yang tak stabil, apa yang aku seronok buat pada waktu tersebut hanya membaca, menulis, jumpa dengan kawan aku dari pengajian TESL (nak borak pasal linguistik), duduk rumah tonton filem dan anime. Semuanya agak membazir masa bukan? Tapi bagi aku, kesemua tu membantu aku dalam penulisan aku. Idea dan teknik, banyak yang aku dapat. Aku tak rasa ianya membazir dengan minat aku, katakan saja keutamaan; aku mula untuk cuba serius dalam penulisan yang aku telah mula secara senyap sejak 2010.

Waktu tersebut aku sedar aku agak jauh dari rakan sestudio. Aku tak cuba untuk dekati mereka sebab aku anggap diri aku ni beban, dan ya, ia cuma alasan untuk lari dari serabut garisan kat CAD. Tekad untuk turun semester dengan gugurkan diri dari Design, aku ketemu cik Norsyam dan beritahu segalanya kepada dia (kecuali soal peribadi yang selalu digelakkan orang.)

Dia cerna keputusan aku dan tak bantah terus. Walaupun dia rasa aku barangkali boleh teruskan, dia masih faham dengan diri aku yang letih dan tekad. Lalu dia nyatakan keputusan aku tersebut agak rasional. Untuk turun studio yang ahli tak ramai, dia kata aku akan mudah untuk ketemu pensyarah soal tutor dan crit. Well, aku tak sukakan perhatian — aku tak beritahu dia pasal tu.

Dan apa yang menampakkan sikap prihatinnya adalah apabila dialog aku dan dia mula keluar dari konteks diri aku sendiri,

"Syahmi, awak rasa kawan awak yang lain ada yang macam awak tak? Mereka ada tertinggal jauh tak? Mereka jarang datang kelas. Saya risau dengan mereka."

"Erm, saya rasa mereka semua okay. Alah cik Norsyam jangan risau, mereka semua buat je kerja. Mereka tak datang kelas sebab ramai yang stay up lewat buat design lepastu tertidur."

Dia senyum dan suruh aku buat surat pemorhonan gugur kurus untuk bagi ke dekan. Malangnya - atau nasib baik -  permohonan aku tak diterima dan aku teruskan design aku pada waktu hujung tersebut. Design awak okay je syahmi, dia luluskan aku.

Mungkin dialog aku dan dia di biliknya ketika itu bukan perbualan status seorang pelajar ke pensyarah tapi dari seorang manusia yang mengadu soal hidup ke manusia yang lain. Bagi yang kurang bercerita perihal diri seperti aku, ianya sesuatu.

Semoga rohnya dicucuri rahmat. Al-fatihah.