Cinta si Midori

"Saya dah buat keputusan untuk cari seseorang yang bakal mencintai saya tanpa syarat 365 hari setahun, saya masih di sekolah rendah ketika itu - darjah lima atau enam - tapi saya dah buat keputusan itu sekali dan untuk selamanya."

"Wow," aku berkata. "Adakah pencarian tu berbaloi?"

"Itu bahagian yang susah," kata Midori. Dia melihat asap berkepul ke udara sebentar, berfikir. "Saya rasa saya dah menanti terlalu lama mencari kesempurnaan. Tu yang susahnya."

"Menanti untuk cinta sempurna?"

"Tak, saya lebih sedar dari tu. Saya mencari kepentingan diri. Kepentingan diri yang sempurna. Macam, katakanlah saya bagitau awak yang saya nak makan kek strawberi. Dan awak hentikan semua benda yang awak buat dan keluar belikan ia untuk saya. Dan awak datang balik dengan tak cukup nafas, penat dan melutut dan pegang kek strawberi itu untuk saya. Dan saya kata saya taknak ianya lagi dan campak kek tersebut ke luar tingkap. Itu apa yang saya cari."

"Saya tak pasti itu ada kena mengena dengan cinta," aku berkata dengan sedikit kagum.

"Ada kena mengena," dia berkata. "Awak cuma taktau ia. Ianya ada suatu masa dalam hidup seorang gadis yang benda macam tu adalah sangat penting."

"Benda macam campak kek strawberi ke luar tingkap?"

"Tepat! Dan bila saya lakukan ia, saya nak lelaki tersebut minta maaf dengan saya. Sekarangnya jelas, Midori. Bodohnya aku! Aku sepatutnya tau yang kau dah tak inginkan kek strawberi tu. Aku ada akal dan sensitiviti bagi sebiji tahi keldai. Untuk menebusnya kembali, aku akan keluar dan belikan sesuatu yang lain. Apa yang kau nak? Mousse coklat? Kek keju?"

"Jadi lepastu apa?"

"Jadi lepastu saya bakal bagi dia cinta yang selayaknya untuk apa yang dia dah lakukan."

"Bunyi macam gila je."

"Well, bagi saya, itulah cinta..."

— Haruki Murakami, Norwegian Wood