Betul pada benda tak nyata.

"Bayangkan kalau kau tiba-tiba belajar yang orang, tempat dan waktu yang paling penting untuk kau tak hilang, tak mati, tapi lebih teruk, ianya tak pernah ada. Apa jenis neraka yang begitu?" — Dr. Rosen

Ilham datang kepada aku dan cerita kisah pasca-Lina nya. Tak terlintas dalam fikiran aku untuk lepak berdua di McD dan mula berborak soal hati. Mungkin aku sedikit terkesan dengan idea awam — lelaki berdua bercerita serius dalam sesi luah perasaan di McD dan duduk bertentangan ialah hamba homoseks atau gay.

Aku tahu ianya bodoh untuk terima skeptikal bodoh begitu.

Dia duduk bertentangan aku sambil memegang cawan plastiknya. Kotak Camel aku ditenung rapi. Aku sengetkan sikit kerusi bagi menghala ke kumpulan gadis yang sibuk belajar di meja hujung.

"Lina dengan aku dah takde apa-apa." Dia alih pandang ke tepi, "sekarang kami strangers."

"Oh okay."

Aku tak tahu untuk beri respon apa. Dalam keadaan tersebut, aku lebih fokus melihat gegadis sana. Well, salah seorang dari mereka dengan hot pants dan peha yang putih gebu.

"Tak sangka lepas 7 bulan aku percaya dengan dia, akhirnya jadi macam ni."

"Hm, kau ada tanya orang lain tak pasal korang dua orang dulu?"

"Tak. Apa maksud kau?"

"Yelah, macam keadaan mata ketiga macam kami ni untuk ada pandangan terhadap korang berdua." Aku pandang dia dengan muka paling santai, mengelak aura serius, "macam, sesuai ke tak? Asyik bergaduh ke apa bagai. Ha, macam tu. Ada tanya sesiapa?"

"Erm tak. Ada apa-apa ke orang cakap pasal kitorang?"

Aku kembali betulkan kerusi ke arah Ilham. Kali ini dia perlu dengar segala penjelasan aku dan logik hubungan dia bersama Lina. Sudah cukup untuk dia berada dalam keadaan gelap dan buta cinta bagai. Aku perlu beri petunjuk.

"Hm, Radhi dulu ada cakap dengan aku yang cara kau pandang Lina macam kena sihir tapi Lina pandang kau macam tak amek port pun."

Dia senyap, terus fokus mendengar. Aku tak jangka apa-apa bakal muncul dari hatinya. Dia sudah luka dalam perang kasihnya, kini berjalan tempang lemah di medan.

"Huda dengan geng kecohnya tu pernah cakap yang korang tak sesuai. Lina tu ramai kawan lelaki yang dia dah rapat. Untuk orang yang kononnya protective macam kau ni, mana boleh masuk bro."

"Celah mana aku protective, aku understanding kot. Aku faham dia ada kawan lelaki ramai bagai."

"Okay kalau kau bukan protective, then kau paranoid. Tu je alasan yang tinggal. Tapi aku faham tu, biasalah mana ada bf ke gf ke yang boleh selesa tengok pasangan dia dengan sesiapa yang berlawanan jantina. Nipulah kalau takde rasa insecure."

"Kalau aku protective paranoid bagai, aku dah bla awal-awal dulu. Tapi ka.."

"Well, cuba kau diam sat dan suruh ego kau tu takyah nak talkative sangat."

Aku pantas potong ayatnya. Untuk mendengar sesuatu yang dicambah-cambah menjadi alasan yang teguh sangat memenatkan.

"Listen, listen, listen."

Dia senyum. Faham dengan imitasi aku kepada seseorang.

"Hubungan kau dengan Lina tak pernah ada apa selain dari kebergantungan rasa. Cinta tu lebih dari nak bergantung je bro. Kau clash dengan dia sebab apa?"

"Well, dia dah tawar hati.."

"See, dia pernah kata ya dengan confession kau. And dia pernah bagitau kau yang dia tu kompleks kan? Kau patut dah bersedia dengan ni semua tapi tu benda lain, aku taknak sentuh. Sekarang ni apa yang kau kena tau adalah dia dan kau memang takkan bersama sejak awal lagi. Kau je taruh perasaan lelebih. Perempuan betul ah kau ni, choi!"

Dia sedut cokenya dari cawan. Perlahan tangannya ambil kotak Camel aku dan keluarkan sebatang rokok dengan selamba. Aku cuba kawal perasaan dengan memikirkan kecelaruannya sekarang. Rokok bukan murah, dan persahabatan juga bukan murah.

"She's one of a kind. I'll never forget her. Fuck myself, I should've seen it back then."

"Mana kau nak nampak? Kau dah angkat dia tinggi. Apa dia buat semuanya betul bagi kau. Cintakan twisted dan serabut. Biasalah tu."

"Kau rasa dia tengah sedih tak sekarang ni? Sebab kitorang dah tak bersama."

Gadis hot pants dengah peha yang putih pandang aku dari jauh. Aku perasaan dan macam biasa, aku play it cool dengan abaikannya. Sengaja aku silangkan kaki dan keluarkan rokok. Selalu dalam filem, lelaki yang buat aksi gini nampak hensem.

"Dia sedih. Tapi dia lega. Paling kurang dia takkan sakitkan kau lagi. Dan kau boleh terus cari penawar." Aku hisap dan hembus asap rokok, "itu pun kalau kau nak cari."