Raya special

Aku Hana. Dulu raya aku sangat special sebab ada seorang special yabg sentiasa menjadikan diri aku special. Maka, hari raya aku special sangat. Sangat sangat sangat. Dia yang membuatkan raya aku special itu sentiasa berada di sisi aku, atau paling kurang bila jauh sekali pun dia sentiasa text, whatsapp, we chat ke aku. Nampak tak bagaimana dia menjadikan aku special? Kerana ingatannya terhadap aku sangatlah istiqamah dan padu. Aku sering ingat bahawa mereka yang memberikan duit raya kepada aku adalah special tetapi special mereka sangat plastik apabila duit yang diberi mereka bakal habis digunakan. Special dari mereka tidak kekal seperti dakwat kekal pilinan raya. Well, dakwat pilihan raya tersebut pun orang kata special mula-mula, namun selepas itu ianya hilang dalam diam.

Special aku berhenti pada hari itu. Hari raya yang special menjadi tidak special seperti biasa.

Aku lihat dia tenat di hospital yang tidak special. Makan makanan yang tidak special dan baring di katil yang tidak special. Tapi dia kata aku yang dia jadi begitu sebab bermain mercun special. Aku tersentak dan memikirkan ia deep teruk. Bagaiman sesuatu special boleh menjadikan seseorang itu mengalami tidak special? Hanya kerana melayan mercun special, kini si dia yang special terkandas dalam kehidupan tidak special itu. Aku ragu. Tidak, aku tidak ragu sebenarnya kerana aku sudah faham.

Aku bakal jadi tidak special kerana dia special. Aku inginkan diri aku special. Aku adalah dia dan dia adalah mercun tersebut. Setelah mendapat akal itu, aku meninggallan segalanya yang special dan aku percaya aku bakal menjadi special suatu hari nanti. Selamat tinggal special. Walaupun hari raya aku tak special oleh sebab kau, namun aku tahu aku kini special.