Impian

         "Lihat, kita kini di negara matahari terbit. Ianya seronok bukan?" Fifi jenuh melihat matahari terbit di hujung sana.

Alia hanya senyap ketika Fifi mula berkata lembut kepadanya. Berada di sini merupakan salah satu senarai impiannya sejak dahulu, dan Alia masih menilai siapa dirinya dengan melihat bait-bait silam sendiri.

       "Erm Fi, kau rasa apa yang aku lakukan ini betul atau tidak?" Ira hanya menunduk murung.

       "Lihat, di sana ialah matahari yang sedang ceria memancarkan cahayanya. Ia petanda hari baru akan muncul. Kalau kau nak berkata mengenai titik perubahan dalam hidup kau kini, aku tidak punya apa-apa jawapan Lia. Semua itu datang dari diri kau." Fifi memandang Alia dengan sedikit senyuman ikhlas. "Aku tak rasa kau kena menyesal atau fikirkan kembali keputusan kau."

Alia bingkas bangkit dari lantai rumput tersebut, memusing ke belakang untuk menghala pulang. Kata-kata dari Fifi itu tadi sedikit menyenangkan hatinya.

         "Aku telah tunaikan impian kau ke sini dan ingatan aku hanya buat kau. Semoga kau ditempatkan dalam kalangan mereka yang beriman wahai rakanku, Nur Elfi Syazana."