Mereka merasakan apabila kita menulis, tak kira puisi, novel, lagu atau skrip pementasan, ia akan membawa penulis untuk bebas. Bebas dari realiti yang dia hadapi. Bebas daripada rasa atau emosi yang bau macam pot pouri atau longkang. Bebas daripada bekas minda yang menjadi sangkar dirinya. Tapi apa yang saya dapat lihat, perspektif dan minda saya seiring beritahu yang secara halus hati saya percaya, setiap eskapisme penulis dengan menulis tidak hanya melompat ke satu dasar yang lebih bahaya. Seolah penulis mencipta reka bekas baru yang luas dan dia di dalam bekas cuba untuk masuk bekas yang baru. Ini bermakna secara keseluruhan si penulis terperangkap dalam dua bekas. Bekas kecil dan bekas besar. Siapa kata apabila menulis itu akan membuatkan penulis bebas? Itu hanya dusta yang tersorok lembut. Penulis tersangkut dalam emosi dan menulis sesuatu untuk salur emosinya. Sesuatu itu kemudian menjadi alur kehidupan penulis yang baru dan dia akan selami dan susur segala cerita yang dia reka. Ya, dia bebas menulis untuk memula dan mengakhirkan emosinya tetapi secara hakikat, dia tidak sedar yang dia hanya lari dari satu penjara ke penjara yang baru. Dan prnjara baru itu dinamakan fantasi. Dan mereka yang terperangkap di dalam fantasi akan menjadi hamba kepada mainan emosi dan sedikit berat logikanya adalah dengan hukum-hukum normal di dalam dunia. Graviti bumi, burung terbang bebas, asap rokok akan berkepul menuju ke atas dan langkah manusia yang diukur dalam jarak yang piawai. Semua itu nampak real tetapi dalam penceritaan, penulisan emosi yang konon memberikan penulis bebas, ia dusta. Seperti apa yang telah saya nyatakan tadi; penulis menulis untuk lari dari emosi yang membentuknya dan dia pegang kuasa untuk menyusur galur bentuk baru emosinya dalam tulisan. Dan malangnya, ia hanya sebuah fantasi dusta. Dia terus terperangkap.