Kha dan Ju

Kha jalan-jalan seorang diri lewat pagi tersebut. Setelah sampai di stesen KTM Klang, dia menunggu untuk keretapi seterusnya datang dengan sabar dan tidak sabar. Baginya ini merupakan pintu terakhir dia, pilihannya yang paling satu. Semangat-Bebas, itu yang dia rasa akan menjadi jawapan kepada semua kemusnahan yang dia lalui, lihat di dalam bumi ini. Dia perlukan tenang. Dia perlukan jalan keluar.

Sebuah komputer, almari kecil, poster-poster kugiran luar, katil bujang; cukup untuk menjadikan ia tempat selesa bagi Ju merayakan permintaan terakhirnya, apabila tali pinggang kulitnya rapi diikat di rasuk atas biliknya. Dia cuba untuk melihat segala ingatan yang dia perlu ingat, atau paling kurang yang dia masih ingat. Senyum dan senyum, air matanya mula bergelinang, jatuh ke pipi dan seterusnya ke nota yang sedang dia tulis. Nota yang perlu dia tulis.

Kha dan Ju bertemu. Seolah roh mereka disatukan dalam dimensi segera yang lain. Seolah frekuensi keinginan kedua-duanya mencapai resonan dan mereka mampu melihat diri mereka satu sama lain. Mereka masing-masing jelek dengan kewujudan masing-masing. Kha berkata apa yang membuatkan kau ingin menggantung diri kau, Ju? Lalu Ju tidak beritahu apa-apa, dia ada masalah yang dia tidak mampu untuk bercerita. Hanya satu yang dia tahu, masalahnya ialah dengan kewujudan dia sendiri. Kali ini Ju mula melihat Kha dan kata, kau pula? Apa yang buatkan masalah kau lebih dasyat dari aku sampai kau memilih untuk lompat ke landasan stesen KTM? Adakah kau punya sebab, atau masalah yang lebih elegen? Kha senyum dan melihat lantai, pastinya dia ingin Semangat-Bebas. Semua yang tercipta akan berakhir dengan terhapus. Maka apa yang Kha buat, hanyalah suatu proses ingin keluar dia. Eskapisme abadi katanya.

Kha dan Ju kembali ke tempat sentimental mereka yang terakhir. Kha di stesen KTM Klang. Ju di biliknya sendiri. Pendekatan yang berlainan; Kha lompat dan Ju gantung. Masalah yang berbeza. Tetapi satu pandangan yang sama; kalau manusia itu dicipta dan semuanya telah ditakdirkan oleh kuasa yang Satu maka apa nilai manusia sebenar di dalam dunia? Jika yang ditakdirkan untuk ke neraka dan diwujudkan hanya untuk merasai nikmat palsu yang bebas di dunia ini, dan? Kembali ke neraka? Kenapa kita sedih? Mereka kata tanpa kehadiran sedih, kita tidak akan tahu gembira — tiada aras yang untuk kita banding. Jadi sedih adalah untuk gembira dan gembira adalah untuk sedih, ianya proses natural? Kalau macamtu, menjadi tidak wujud lebih menyelerakan dari merasai kewujudan dan tersangkut dalam dunia tidak kekal ini.

Keretapi Kha sudah hampir tiba, jalan untuk dia ke destinasinya akan tiba. Ia bukan destinasi sebenarnya, ia untuk pergi ke tempat yang tidak ada apa-apa, hilang, kosong dan bebas dan Ju pula mula memasukkan kepalanya dan menyemat rapi leher ke tali pinggangnya yang digantung di rasuk biliknya. Kerusi bawah menjadi sokongan permulaan.

Dan esoknya hari bergerak seperti biasa. Manusia merayakan hidup masing-masing seperti biasa.

Idea;

— How to Read Nietzsche, Keith Ansell Pearson
— The Sunset Limited, Tommy Lee Jones
— Street Spirit (Fade Out) - Radiohead